Rendszergazda szemmel. Felhő, vagy saját szerver?

Rendszergazdaként nem győzzük hangoztatni, hogy mennyire fontos egy üzletmenet folytonossági terv megléte, mert például egy szerver meghibásodása, akár katasztrofális hatással is lehet vállalkozásodra. Tegyük fel azonban, hogy rendelkeztek ilyennel, és tudod, hogy mit fogsz tenni, ha a kiszolgáló meghibásodik. Milyen szempontokat kell mérlegelni a megfelelő eszköz kiválasztásakor?

A legnagyobb döntés az, hogy felhőalapú vagy házon belüli szerver infrastruktúra kerül kialakításra. Bár lehet, hogy egy egyszerű választásnak tűnik, a döntés során sok mindent meg kell fontolni. Az első tényező az, hogy mennyire fontos az üzemidő. A felhőalapú megoldások általában drágábbak, mint a házon belüli, de a felhő előnyei messze felülmúlhatják ezen költségekből fakadó hátrányokat. Például egy online üzleti tevékenység, melynél elengedhetetlen az állandó rendelkezésre állás, az emelt szolgáltatási szintért, valószínűleg hajlandók többet fizetni.

Az üzemidőtől nem függő vállalkozások inkább kialakítanak egy házon belüli megoldást.
Íme néhány előny és hátrány a felhő és a házon belüli szerverek között.

Saját szerver

Előnyei:
– Rendszergazda kezében van a backup.
– Kritikus adatok házon belül maradnak, nincs harmadik hozzáférés.
– Nem szükséges internetkapcsolat az adatokhoz.
– Kis -és közepes vállalatoknál költséghatékonyabb megoldás lehet.

Hátrányai:
– Meg kell vásárolni a hardvert.
– Helyet kell biztosítani az irodában és nem árt egy rendszergazda se, aki üzemelteti.
– Előfordulhat, hogy házon belüli mivolta érzékenyebb egy adatvesztésre.
– Nincs visszaállási időgarancia.

Felhős szerver

Előnyei:
– Nincs szükség a hardver megvásárlására.
– A gyorsan növekvő kisebb cégek számára előnyösebb lehet a kapacitás skálázhatósága miatt.
– Csak azért kell fizetned, amit ki is használsz.
– A rendszergazda bárhonnan kezdeményezheti a biztonsági mentést, vagy visszaállítást.
– Az adatmentés akár 15 perces időközökkel is megoldható, így egy esetleges adatvesztés esetén, minimális a kár.

Hátrányai:
– A szinte azonnali rendelkezésre állási idő miatt, azoknak a vállalatoknak költséges lehet, ahol nem ez a fő szempont.
– Bosszantó lehet a korlát. Bár, ezt a rendszergazda növelni tudja.
– Egy esetleges internet kimaradás miatt nem férhetsz hozzá az adatokhoz.
– A teljes adatvisszaállítás nagyon időigényes lehet.

Mint látható, mindkét megoldásnak sok előnye és hátránya van. Üzemeltetőként gyakran ajánlunk hibrid modellt az ügyfelek számára, ami a házon belüli és a felhő alapú lehetőségek kombinációját jelenti. A házon belüli saját szerverek lehetővé teszik, hogy ne kelljen az internetre támaszkodni. Ugyanakkor mégis kihasználhatják a felhő megoldás előnyeit, például az Office 365 – Microsoft Exchange levelezéssel, hogy nagy rendelkezésre állásnak köszönhetően bármikor csatlakozhatnak a szolgáltatáshoz.

Szintén hibrid megoldás lehet, hogy az ügyfél rendelkezik helyszíni szerverrel, helyi mentési tárolóval. Az alkalmazottak hozzáférhetnek gépükről az alkalmazásokhoz, fájlokhoz, Office 365 alapú levelezésükhöz, nyomtatókhoz a helyi hálózaton keresztül. Ezzel párhuzamosan a felhőalapú megoldásra az adatok mentésre kerülnek.

Ha bármilyen kérdésed lenne, esetleg tanácsot szeretnél rendszereddel kapcsolatban, vagy Office 365 megoldás érdekel, keress bennünket bátran telefonon, chat szobánkban, vagy emailen!